Doom The Dark Ages na PC exceluje, optimalizace potěší i majitele slabších sestav • Mistrovství Ostravy v Esportu

Doom The Dark Ages na PC exceluje, optimalizace potěší i majitele slabších sestav

26.05.2025 06:15

Nejnovější přírůstek do pekelné ságy, Doom: The Dark Ages, přichází na PC v technickém stavu, který si zaslouží uznání.

Technický triumf id Software s Doom The Dark Ages

Vývojáři ze studia id Software opět potvrdili svou pověst mistrů optimalizace. Jejich nejnovější počin, Doom: The Dark Ages, běžící na pokročilém enginu id Tech 8, se na osobních počítačích prezentuje ve skvělé technické kondici.

Podle hloubkové analýzy serveru Digital Foundry (dnes jsme psali také o analýze Nintendo Switch 2) hra exceluje především v plynulosti běhu, a to i na hardwaru střední třídy. Testy na sestavě s procesorem AMD Ryzen 5 3600 a grafickou kartou NVIDIA RTX 4060 při rozlišení 1440p, s aktivovaným DLSS v režimu kvality a maximálním nastavením detailů včetně ray traycingu, ukázaly snímkovou frekvenci stabilně se pohybující mezi 50 a 90 FPS.

Co je však neméně důležité, hra se zcela vyhýbá neduhům, které trápí mnoho moderních PC titulů. K tomu se přidávají i bleskurychlé nahrávací časy; načtení kompletní kapitoly na starším CPU a PCIe 3.0 NVMe SSD disku trvá maximálně čtyři sekundy, na výkonnějších sestavách s PCIe 4.0 SSD se čas zkracuje na pouhé dvě sekundy. Hra navíc nevyžaduje žádnou zdlouhavou předkompilaci shaderů při prvním spuštění.

Nabídka upscalingových technologií je v Doom: The Dark Ages příkladná. Hráči mají k dispozici AMD FSR 3.1, Intel XeSS a také nejnovější NVIDIA DLSS 4. Samozřejmostí je i možnost využití tradičního vyhlazování TAA. Pro majitele grafických karet NVIDIA poskytuje nejlepší obrazovou kvalitu a výkon právě DLSS 4, zatímco XeSS nabízí mírnou výhodu oproti FSR pro hráče s grafickými čipy od AMD a Intelu.

Samotné menu grafického nastavení sice nabízí uživatelsky přívětivé prvky jako snadnou navigaci a aplikaci změn bez nutnosti restartu hry, avšak podle Digital Foundry postrádá detailnější vysvětlivky u jednotlivých položek a chybí i možnost živého náhledu prováděných změn, což může ladění detailů mírně komplikovat.

Vyšší přednastavené profily detailů (ultra, nightmare, ultra nightmare) navíc v současné verzi hry před implementací path tracingu zřejmě nemají znatelný vizuální ani výkonnostní dopad.

Hra je tak optimalizovaná perfektně a dokazuje to i velmi kladné hodnocení nejen od recenzentů. Na Steamu v době psaní článku si hra drží krásných 86 % z více než 4 400 recenzentů. Na platformě Metacritic si hra odnáší 85 %.

Příspěvek z superparmeni.eu

r e k l a m a    /    a d v e r t i s e m e n t
h l a v n í    p a r t n e ř i
p a r t n e ř i
m e d i á l n í    p a r t n e ř i    a    m ě s t o